Acht tips om beter voor jezelf te zorgen

Vrije tijd en werk

14/11/2019

We zijn vaak zo druk bezig met school, familie en vrienden dat we vergeten om tijd voor onszelf te nemen. Hoe komt dit? Omdat we onszelf niet veel waard vinden? Omdat we niet egoïstisch willen zijn? Toch is het van groot belang om van tijd tot tijd aan jezelf te denken.

Hier zijn enkele ‘selfcare’ tips!

 

Probeer in plaats van jezelf naar beneden te halen te denken aan wat je wél goed hebt gedaan vandaag!
Giel

1.     Maak jezelf nooit zwart
Klinken uitspraken zoals, “Wat ben ik toch dom!” of “Ik kan niks goed doen!” jou bekend in de oren? Stop daar dan mee. Probeer in plaats van jezelf naar beneden te halen te denken aan wat je wél goed hebt gedaan vandaag.

2.     Als het niet goed aanvoelt, doe het dan niet
Soms doen we dingen tegen onze zin en hebben we hier achteraf spijt van. Het voelde niet goed maar toch deed je het. Jij en alleen jij weet wat je voelt, geef jouw grenzen aan en doe geen dingen waar je je slecht bij voelt.

3.     Laat los waar je geen controle over hebt
Aan sommige dingen kan je nu eenmaal niets meer veranderen. Het is dan ook zonde van je energie om hier tijd in te steken. Hou die energie voor andere zaken, zaken waar je wél controle over hebt.

4.     Houd een grote “social media” schoonmaak
Post een kennis of een klasgenoot continu negatieve berichten die effect hebben op jouw gemoedstoestand? Voel je dan vrij om hem of haar te ontvolgen, want deze negativiteit heb je niet nodig in je leven.

Neem een pauze van alle Whatsapp berichten, Facebook-meldingen en Instagram Stories.
Giel

5.     Neem een break van je smartphone
Neem een pauze van alle Whatsapp-berichten, Facebookmeldingen en Instagram Stories. Leg je smartphone een uurtje weg en gebruik deze tijd om een 'me-time' moment in te lassen. Neem bijvoorbeeld een warm bad of kook je favoriete gerecht.

6.      Ga wandelen
Sluit je niet op in je kamer en neem even de tijd om buiten te komen. De frisse buitenlucht zorgt niet alleen voor een energieboost maar geeft je ook de mogelijk om je gedachten op een rijtje te zetten.  

7.      Ruim je kamer op
Dit lijkt een vreemde tip maar een opgeruimde kamer zorgt voor innerlijke rust. Minder chaos in je kamer zorgt voor minder chaos in je hoofd.

8.        Neem iedere ochtend en avond een momentje voor jezelf
Zorg ervoor dat je elke ochtend iets hebt om naar uit te kijken. Dit kan je lievelingsthee zijn of een geweldig nummer waar je iedere ochtend naar luistert. Zorg er ook voor dat je elke de avond een momentje voor jezelf neemt. Neem bijvoorbeeld een uitgebreide douche of lees een goed boek.

Tekst: Giel Beeckmans